Från frilansfirma till fullfjädrad contentbyrå

Varför valde jag att ombilda min lilla frilansfrima till en liten men fullfjädrad contentbyrå? Svaret på den frågan kommer du få om du läser igenom dagens blogginlägg.

Uppdatering om mina förehavanden som företagare

Det kan ofta vara ett bra alternativ att som företagare påbörja sin resa i en enskild firma för att lite längre fram ombilda till bolag, om behovet av en sådan ombildning skulle dyka upp under resans gång. Detta är också den väg som jag har valt att ta med mitt företagande – jag startade min enskilda firma i december 2014 efter att ha insett att jag inte kan fortsätta plugga i all oändlighet.

Faktum är att jag aldrig hade några planer på att ombilda min verksamhet till ett aktiebolag. Jag var fullständigt nöjd med att driva min lilla, smått obetydliga firma utan att någonsin blicka mot något större och mer officiellt, såsom ett eget aktiebolag. Det finns också flera fördelar med att driva en firma framför ett aktiebolag, åtminstone inledningsvis, även om somliga förståsigpåare ofta prompt hävdar motsatsen.

Efter fem år som frilansskribent med enskild firma kände dock jag att företaget vuxit ur kostymen. Därför valde jag att i januari 2020 att genomföra en ombildning av firman till aktiebolag. Jag har tänkt skriva detta blogginlägg tidigare men inte riktigt kommit till, så nu kan jag blicka tillbaka på det hela med en månad som verkställande direktör (vd) under bältet.

Ny bolagsform och nytt företagsnamn

CodeGrown finns nu inte mer – företaget har bytt skrud och förvandlats till Contentsmedjan AB. Faktum är att detta är mitt tredje företag inom marknadsföringsbranschen, även om CodeGrown egentligen inte har lagts ner utan alltså ombildats till något nytt. Telemarketingfirman Gefle Marketing var mitt första och mest kortlivade försök i början av 2010-talet att bli någon slags lokal affärsmogul.

Contentsmedjan AB logo
CodeGrown har bytt bolagsform och även namn, och heter nu Contentsmedjan AB.

Vad ombildningen i praktiken betyder är att jag nu har gjort mina hundår som frilansare. Faktum är dock att jag funnit stor tjusning i att frilansa, men man kommer som bekant bara till en viss punkt genom att sälja sin tid. En enskild människa kan bara producera en viss mängd innehåll, och denna begränsning har utgjort en flaskhals i mitt företagande.

Med det sagt har jag lärt mig mycket i mitt liv som frilansare och givits möjligheten att med tiden utveckla mina färdigheter. Jag vågar påstå att jag är skicklig på att bygga och vårda relationer, och denna egenskap har i sig genererat många uppdrag under årens lopp. Denna ackumulerade erfarenhet och kunskap tar jag nu med mig när jag går vidare i karriären och kliver in i rollen som vd för en contentbyrå.

Efter att ha skapat mig själv ett namn som frilansare har jag alltså nu tagit just detta, nästa logiska steg i utvecklingen: att etablera en riktig contentbyrå. I dagsläget är byrån blott i sin linda och jag är än så länge bolagets enda anställda. Steget från frilansskribent till enmansbyrå har därför varit en väldigt liten förändring. Tanken är dock att skala upp med en rekrytering inom en snar framtid, men allt har sin tid…

Avslutningsvis ser jag verkligen fram emot den utmaning som det blir att fortsätta växa!