Bli en bättre skribent: 7 tips för att skriva mer effektivt

Högkvalitativt innehåll signerat en skicklig skribent spelar en avgörande roll för din marknadsförings framgång. Detta gäller för alla företag som använder sig av content marketing (innehållsmarknadsföring) i sin marknadsföring.

Faktum är att själva innehållet är precis lika viktigt som din webbplats design. Detta då det är ditt innehåll som driver organisk trafik och positionerar ditt företag som en ledande inom er bransch. Idag är kvaliteten lika viktig som kvantiteten när det kommer till förmågan att nå verksamhetsresultat med hjälp av webbinnehåll.

Det är här du behöver ta hjälp av en professionell innehållsskribent. Om du inte har duktiga skribenter in-house bör du anlita en frilansskribent som kan sin sak. En duktig skribent har förmågan att producera välskrivet innehåll i form av läsvänliga och sökmotoroptimerade sidor och blogginlägg.

Skribent i säng
Bli en mer effektiv skribent såväl hemma som på jobbet

Så blir du mer effektiv som skribent

Det finns förvisso ingen hemlig formel till att skriva högkvalitativt innehåll för webb. Du kan däremot använda dig av vissa knep för att förbättra kvaliteten på dina texter såväl som öka din produktionshastighet:

  1. Skriv en riktigt bra rubrik. Rubriken är den första delen av din text som dina läsare kommer att lägga märke till. Om inte rubriken lyckas fånga läsarens intresse, röra upp dennes känslor eller få honom/henne att vilja lära sig mer om det ämne du skriver om, kommer ditt innehåll helt enkelt inte att få önskad effekt. Så enkelt är det. Som skribent måste du därför säkerställa att läsaren inte tvingas gissa sig till vad texten handlar om. Detta gör du genom att skriva en riktigt bra och effektiv rubrik.
  2. Få läsaren på kroken. Efter att läsaren har läst din rubrik har du ungefär tre sekunder att få denne på kroken. Den första meningen är därför otroligt viktig då den avgör huruvida din läsare kommer att fortsätta läsa innehållet. Detta gör att du måste fånga läsarens uppmärksamhet och därefter börja guida denne genom din text.
  3. Läs på. Du måste ha kunskap i det ämne du skriver om. Detta gäller inte minst om din artikel riktar sig mot företagskunder. Försök att inkludera statistik och källor för att signalera trovärdighet samt för att underbygga dina påståenden.
  4. Välj ett budskap. Bestäm dig för vilket huvudsakligt budskap du vill få fram innan du börjar skriva texten. Ha detta budskap i åtanke när du sedan skriver och anknyt till detta så ofta du kan.
  5. Skriv med en unik röst. Det innehåll du publicerar är din röst utåt och det bör därför vara unikt och stämma överens med ditt företags personlighet. Det är också viktigt att du justerar tonaliteten efter textens målgrupp.
  6. Optimera innehållet. Det allra bästa digitala innehållet består ofta av kortare paragrafer, korta meningar och punktlistor. Innehåll skrivet för webben bör även optimeras för sökmotorer utan att för den skull vara skrivet för Google.
  7. Korrekturläs och redigera din artikel. När du har tagit fram ett första utkast är det dags att kolla igenom artikeln och förfina den. Generellt sett kommer du som skribent att kunna förbättra din text genom att gå igenom den både en och två gånger. Detta gäller faktiskt även för artiklar skrivna av mer erfarna innehållsskapare.

Kvalitet minst lika viktigt som kvantitet

För att kunna kalla dig själv för en effektiv skribent, är det viktigt att du kan förvandla din webbplats besökare till nöjda kunder. Detta gör du inte genom att bara fokusera på att pumpa ut innehåll. Det är också viktigt att innehållet håller en riktig hög kvalitet. Sökmotorer som Google föredrar nämligen välskrivna artiklar och ger dessa en högre rankning i sökresultatet.

Frilansskribent Sebastian Liljegren

Frilansskribent som skriver så tangentbordet glöder. Är sällan sen med att testa nya produktivitetshacks och har bland annat fastnat för pomodorotekniken och koffeinvila. Gillar tidiga morgnar, tung styrketräning och avkopplande meditation.