Fokusera på din kärnverksamhet

Idag tänkte jag dela med mig av en kort reflektion kring tidshantering. Som frilansare är man som bekant både alfa och omega – man gör allt jobb själv och sitter på många olika stolar på en och samma gång. Därför är det väldigt viktigt att man lär sig hantera sin tid på ett optimalt sätt.

Som frilansskribent känner jag till vikten av god tidshantering bättre än de flesta. Min tid är ytterst värdefull och jag bör allra helst spendera hundra procent av tiden på min kärnverksamhet, d.v.s. att skriva. Men det är lätt att bli distraherad och lockas till att utföra uppgifter som ligger uanför denna zon.

Till exempel började jag idag koda en kalkylator tänkt att omvandla hundår till människoår. Jag gick dock lite vilse i matematiken och fick den därför inte att fungera riktigt som jag ville. Därför bestämde jag mig för att släppa projektet och istället outsourca skapandet av kalkylatorn. För jag kodar numera väldigt sällan och gör det därför inte lika effektivt som förr.

Sagt och gjort – jag la ut uppdraget till en annan frilansare som tog sig an det. Väldigt snart fick jag tillbaka det och kunde efter lite tweakande få det att fungera på sajten. Så nu har jag en fullt fungerande hundårskalkylator på Hund24! Google sägs gilla interaktivt innehåll och om inte annat ger det en bättre användarupplevelse än att bara presentera faktan i text och tabeller.

Kalkylator
Den eminenta hundårskalkylatorn.

Tweakandet bestod i att jag bland annat blev tvungen att aktivera jQuery. Det WordPress-tema som jag använder har nämligen inte detta JavaScript-bibliotek aktiverat som standard. Flera fel och konflikter uppstod som jag till slut lyckades lösa med hjälp av uteslutningsmetoden samt lite trixande. Nu när jag ändå har aktiverat jQuery på enskilda sidor kanske jag ändå kommer företa mig att koda lite mer framöver…

Vad vill jag egentligen säga med detta?

Min poäng är att det kan vara en bra idé att inte försöka göra precis allt själv. Genom att faktiskt ta hjälp av andra som är bättre på vissa saker kan man frigöra mer tid åt att nyttja sina egna specialistkunskaper. Detta görs naturligtvis med fördel i själva kärnverksamheten. Mitt råd är alltså att sluta betrakta mig själv som en alltiallo och mer som en specialist. För som det så fint heter på engelska är en jack of all trades vanligtvis master of none.

Ytterligare tips för effektiv tidshantering

Det finns även ytterligare åtgärder man kan vidta för att hantera sin tid på ett mer effektivt sätt. För de allra flesta av oss, så även jag själv, gör oss skyldiga till någon form av tidsslöseri och prokrastinering.

För att försöka bli mer effektiv kan du använda följande knep:

  • Arbeta i kortare spurter med hjälp av till exempel pomodorotekniken.
  • Begränsa informationskonsumtionen och ställa om till att producera snarare än att konsumera.
  • Minska antalet distraktioner såsom sociala medier och andra tidstjuvar.
  • Bli bättre på att säga nej och inte ta på dig alltför mycket jobb.
  • Behandla frilansandet som ett jobb snarare än ett kall och inte ägna arbetet en tanke utanför din ordinarie arbetstid.