Kategorier
Digital marknadsföring

Strategi för innehållsmarknadsföring A och O

En vanlig utmaning för företag oavsett storlek och bransch är anskaffandet av kunder. Ju fler produkter eller tjänster du säljer, desto större växer sig ditt företags intäktssida. Men var ska man börja fiska efter kunder i en era då ens målgrupp på daglig basis fullkomligt sköljs över av marknadsföringsbudskap?

Som frilansare utan tillgång till ett team av skribenter utgör min tid en flaskhals – är jag fullbokad har jag inte möjlighet att ta mig an nya kunduppdrag. Såvida du inte sitter i en liknande sits kan du dock aldrig få för många kunder. Det finns dock flera vatten där dina potentiella kunder simmar, vissa grumligare än andra. Till ditt förfogande har du också en rad olika marknadsföringsmetoder där somliga är mer aggressiva medan andra kräver lite mer finess.

Innehållsmarknadsföring riktar sig till de som är redo att slå till

Innehållsmarknadsföring (content marketing) tillhör de lite mer passiva metoderna och uppfattas inte som fullt så aggressiv som till exempel telemarketing. Denna metod faller under kategorin inbound marketing. Det betyder att du – istället för att skicka ut generiska budskap till en målgrupp som befinner sig högt upp i den berömda försäljningstratten – ställer in siktet på de personer som aktivt letar efter en lösning på ett problem. Dessa individer är att betrakta som lågt hängande frukt när det kommer till att åstadkomma en konvertering, till exempel i form av en försäljning.

Jag kommer i detta blogginlägg inte att gå in mer i detalj kring vad innehållsmarknadsföring är eller hur processer inom content marketing kan se ut. För att tillgodogöra dig denna information rekommenderar jag istället att du läser dig till det du vill veta via de länkade artiklarna. Det jag dock kan avslöja redan nu är att du kan använda dig av flera olika medier för att nå ut med ditt budskap.

Fördelarna med content marketing

Det finns flera fördelar med att använda sig av innehållsmarknadsföring som en del av sin marknadsföringsstrategi. Detta gäller alldeles oavsett om ditt företag vänder sig till företagskunder, privatkunder eller en kombination av dessa bägge kundtyper. Content marketing kan bland annat hjälpa dig att åstadkomma följande mål:

  • Ökad varumärkeskännedom
  • Bygga ett långsiktigt förhållande till din målgrupp
  • Hjälpa dig att bygga trovärdighet och skapa lojalitet bland kunder och potentiella sådana
  • Driva trafik till din webbplats i syfte att generera leads
  • Vägleda dina kunder vidare i säljtratten

Strategi för innehållsmarknadsföring avgörande för framgång

Med tanke på ovanstående fördelar med denna marknadsföringsmetod kanske du tänker att det som utlovas är guld och gröna skogar? Så kanske fallet kan vara, men faktum är att det även finns flera utmaningar med metoden som du behöver ta itu med om du väljer att vandra denna väg. Tålamod och innehållsproduktion är bara två utmaningar som alla innehållsmarknadsförare har att göra med.

Genom att ta fram en dokumenterad strategi för din innehållsmarknadsföring ökar du markant dina möjligheter att lyckas med denna marknadsföringsmetod. Så innan du kastar yxan i sjön i tron att content marketing är alltför komplicerat och tidskrävande för ditt företag, rekommenderar jag att du tar fram en strategi och ger det tid, gärna ett år eller mer – det kommer att löna sig!

Liknande artiklar

Av Sebastian Liljegren

Frilansskribent som skriver så tangentbordet glöder. Är sällan sen med att testa nya produktivitetshacks och har bland annat fastnat för pomodorotekniken och koffeinvila. Gillar tidiga morgnar, tung styrketräning och avkopplande meditation.