Hoppa av sociala medie-löpbandet!

Innehållsmarknadsföring (content marketing) är ett effektivt sätt att marknadsföra sig och via sociala medier kan du interagerrra med dina kunder. Men tyvärr finns det inget magiskt piller som ger dig fler än 24 timmar om dagen. Och i synnerhet om du driver ett mindre förretag har du förmodligen redan ett fullspäckat schema.

Så hur kan du spendera din begränsade tid på bästa möjliga sätt – genom att publicera innehåll på sociala medier? Och går det ens att vara produktiv i det sociala bruset eller bör man helt och hållet fimpa Facebook?

Nej, högst sannolikt krävs oproportionerligt mycket tid och energi för att hålla igång en profil på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapshat och/eller Tik Tok. Detta är resurser som du förmodligen helt enkelt inte har. Hoppa istället av det sociala medie-löpbandet och ägna all kraft åt din kärnverksamhet!

Problemet med sociala medier

De allra flesta företag har idag en profil på Facebook och/eller LinkedIn, Instagram, Twitter och andra sociala medier. Och det finns en viss poäng med detta – om du inte syns finns du inte. Men syns du verkligen på sociala medier?

Det finns inte någon poäng med att bara existera på de sociala plattformarna. När du postar inlägg på sociala medier är risken stor att i princip ingen bryr sig om dessa. För såvida du inte har byggt upp ett väldigt stort följe på en social plattform, kommer bara de närmast sörjande konsumera ditt innehåll.

Att bygga upp ett starkt varumärke med hjälp av sociala medier kräver mycket tid och energi. Med tanke på hur de sociala plattformarna är uppbyggda kan det även krävas en del pengar. Och om du inte har tänkt löpa hela linan ut är det inte ens lönt att försöka.

Istället för att göra en halvdan insats på till exempel Facebook bör du fokusera på att skapa innehåll på din webbplats. När du väl har en etablerad webbsajt med mängder av matnyttig information kan det vara värt att försöka sprida detta med hjäl pav sociala medier. Men du kan också välja att helt och hållet avstå från att springa på det sociala löpbandet.

Ett praktiskt exempel på socialt löpband

Som jag tidigare har berättat experimenterar jag endel med affiliatemarknadsföring. Och bilden av det sociala löpbandet förstärks när man analyserar trafiken till hundbloggen Hund24. Under de senaste 30 dagarna står tillflödet från sociala medier för blott 160 av 26 612 användare. Detta motsvarar 0,60 % vilket i sammanhanget är en piss i Nilen.

Analys av trafiken till Hund24

Lyckligtvis kände jag till det sociala löpbandets existens då jag skapade en Facebook-profil för Hund24. Och mot bakgrund av detta har jag även valt att lägga minimalt med tid på Facebook. Detta är också någonting som man skulle kunna hävda hämmar möjligheten till tillväxt på denna sociala plattform.

Faktum är dock att jag starkt betvivlar en markant ökad tillväxt med ökade resurser. Till exempel har jag tidigare erfarenhet av marknadsföring via sociala medier, och det är tyvärr sällan som resultatet av sådan ger god avkastning på den investerade tiden. Risken är snarare stor att du plöjer in många timmar på att skapa bilder och inlägg samt att konversera med personer med extremt låg konverteringspotential.

Dessutom är fragmentering ett stort problem och en av många nackdelar med marknadsföring på sociala medier. Så om du trots allt bestämmer dig för att marknadsföra dig själv på detta sätt bör du fokusera på en plattform. Dessutom bör du vara medveten om att du inte äger plattformen utan snarare hyr den.

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela kan jag ge dig följande tips kring sociala medie-löpbandet:

  1. Börja med att bygga ett varumärke på en plattform som du äger, såsom en webbplats.
  2. Undvik sociala medier helt och hållet tills du har byggt upp ett starkt varumärke på din egna plattform.
  3. Håll dig till max en social plattform och bygg upp en stark närvaro och ett stort följe på denna – genom att sprida dina gracer på flera plattformar vattnar du snarare ur din närvaro.