SEO-skribent: Vad är det?

Du kanske har hört begreppet SEO-skribent och frågat dig vad det är för något? Du kanske själv söker skribent för produktion av SEO-texter? Här går jag igenom grunderna i sökmotoroptimering för SEO-skribenter.

Som frilansskribent är möjligheterna närmast oändliga när det kommer till variationen av de uppdrag man kan ta på sig. Att skriva SEO-artiklar hör enligt mig till de mer intressanta utmaningarna.

SEO står för sökmotoroptimering (Search Engine Optimization). En SEO-skribent har sökmotorer såsom Google i åtanke vid produktion av SEO-texter, och använder sig av sökord och fraser på ett specifikt sätt för att göra texterna ”Google-vänliga”.

Vilken betydelse har detta för sajtägare, kanske du frågar dig? Svaret är att de har ett behov av att locka rätt besökare till sin sajt. En webbplats behöver trafik i form av besökare som kommer till sajten, stannar på den samma och gärna även köper en produkt/tjänst eller klickar på reklamannonser/-länkar.

Av denna anledning är man som sajtägare i behov av att Google och andra sökmotorer skickar besökare till ens webbplats. Det bästa sättet att öka trafiken till en webbplats är att skriva riktigt bra, sökmotororienterat innehåll. Ju bättre innehåll i form av SEO-texter och annat content en webbplats har, desto mer sannolikt är det att dess besökare interagerar med sajten på önskat sätt och kanske även tipsar andra om densamma.

Det är dock viktigt att tänka på att man inte skriver för en robot utan för en mänsklig publik. Detta innebär en spännande balansgång för SEO-skribenter.

Jobbet som SEO-skribent

Det första man som SEO-skribent behöver göra innan man kan börja skriva sin SEO-text är att göra en sökordsanalys. Man behöver nämligen hitta de ”rätta” fraserna och orden att använda för att fånga Googles (och därmed även besökarens) uppmärksamhet. Det finns en rad olika verktyg som kan användas för detta ändamål, men du kan även få värdefull information genom att själv göra relevanta sökningar på Google.

När du har tagit fram en lista över de sökord som du har tänkt att använda, behöver du mata in dessa på vissa kritiska platser på webbsidan:

  • Titel och rubriker
  • Underrubriker
  • Metatitel
  • I själva texten (innehållet)

Det kan även vara en god idé att länka till andra sajter som är relevanta för ett visst sökord.

Hur ofta bör man använda sina sökord i SEO-artiklar?

Med ovanstående i åtanke, menar jag inte att du som SEO-skribent ska proppa alla delar av din text full med dina valda sökord. Faktum är att överdriven användning av dessa ord och fraser snarare har motsatt effekt. Det ser inte naturligt ut och kommer varken att lura Google eller sajtens mänskliga besökare.

Experter på området är oense kring vilken det gyllene snittet är när det kommer till ett faktiskt procenttal. Anledningen till detta är att det förmodligen inte finns ett optimalt snitt som passar alla sajter och sökord. Vissa menar att andelen sökord ska ligga på mellan 3% och 7%, medan SEO-verktyget Yoast hävdar att den inte bör överskrida 2,5%.

Som SEO-skribent ges du ofta ett givet procenttal av din uppdragsgivare, eller så har du tillgång till en SEO-expert som är proffs på sökmotoroptimering men inte skriver SEO-artiklar lika bra som du själv.

Skriv dina SEO-texter för människor

Du måste skriva dina SEO-artiklar för människor, inte för sökmotorernas robotar. Det betyder att du behöver använda all din talang för att få de ibland kantiga sökorden att smälta in i texten på ett sätt som inte uppfattas som onaturligt av människor. Du måste få besökarna att vilja länka till sajten och prata om dess innehåll.

Fokusera på att skriva riktigt bra innehåll

Som SEO-skribent är det också viktigt att känna till den negativa sidan av sökmotoroptimerat innehåll. Du kan skriva det allra bästa content som Google någonsin har spindlat, men det kanske ändå inte leder till någon enorm ökning av antalet besökare från det organiska söket.

Anledningen till detta är helt enkelt att det finns en mängd ytterligare algoritmer som spelar in. Din position i sökresultatet beror även på hur besökarna interagerar med sajten och hänvisar till denna. Om webbplatsen i fråga saknar ”auktoritet”, d.v.s. att sajten inte framstår som en expertkälla på ämnet, kommer detta att ha en inverkan på resultatet av dina ansträngningar. Även om sajten är relativt ny kommer detta att vara fallet.

Om webbplatsen har en alltför hög sökordstäthet eller på annat sätt onaturligt skriven text, kommer även detta att leda till en sämre ranking på Google.

Utöver en riktigt bra text skriven av en SEO-skribent, behöver sajten även interaktion och hänvisningar. Den behöver andra sajtägare och besökare som länkar till den från andra webbplatser och sociala medier, och på så sätt driver trafik till sajten.

Bli en bättre SEO-skribent

För att ta fram ännu bättre innehåll som en del i en strategi för content marketing (innehållsmarknadsföring), och för att vässa dina färdigheter som SEO-skribent, behöver du fördjupa dig i sökmotoroptimeringens ädla konst. Moz har tagit fram en utmärkt nybörjarguide i SEO. Jag rekommenderar att du noggrant läser igenom den!

Därefter behöver du öva och slipa på dina kunskaper som skribent. Detta gör du bäst genom att läsa mycket och skriva betydligt mer. Först därefter kan du börja skriva SEO-artiklar som du tidigare bara kunnat drömma om att producera!

Frilansskribent Sebastian Liljegren

Frilansskribent som skriver så tangentbordet glöder. Är sällan sen med att testa nya produktivitetshacks och har bland annat fastnat för pomodorotekniken och koffeinvila. Gillar tidiga morgnar, tung styrketräning och avkopplande meditation.