Värdesätt dig själv

Efter att ha frilansat under fem års tid har jag lärt mig ett och annat. Av denna anledning känner jag att det är hög tid för mig att dela med mig några av de viktiga lärdomar som med tiden har gjort mig till en bättre yrkesman.

För det är lätt hänt att man som nybliven frilansare ifrågasätter sig själv och huruvida man verkligen är bra nog att skapa sig en karriär i branschen. Faktum är dock att du istället för att vända blicken inåt bör blicka utåt – om dina kunder är villiga att betala för ditt arbete är du otvivelaktigen tillräckligt bra.

Detta är bara en liten del i det stora pussel som tillsammans utgör din självkänsla och framtoning när din person också är ditt varumärke. I detta blogginlägg kommer jag att beröra en av de enligt mig viktigaste nycklarna till framgång: att ta tillräckligt bra betalt för sin tid.

Du tar troligtvis inte tillräckligt bra betalt för din tid

Att sätta ett värde på sig själv, och då ett tillräckligt högt sådant, är någonting som kan vara svårt för en frilansare. Du kan försöka ta reda på hur mycket andra debiterar och inledningsvis försöka lägga dig lägre än dem prismässigt. Med tiden kommer du dock upptäcka att denna strategi inte är särskilt lönsom.

För när man frilansar, oavsett om man gör det som skribent eller inom något annat yrke, är tiden ens handelsvara. Därmed är också tiden din allra viktigaste resurs – du har bara en viss, begränsad tid och energi som du kan lägga ner på ditt arbete.

Oavsett hur mycket du tar betalt för din tid är priset därmed troligtvis för lågt. För hur sätter man egentligen ett rimligt och rättvist pris på sin tid? Vilket pris skulle du sätta på ditt liv?

Ofta ofördelaktigt att erbjuda fasta priser

Det är tyvärr alltför vanligt att man som frilans väljer att debitera ett fast pris för det arbete som ska utföras, bara för att senare inse att projektet i fråga är mer omfattande än vad man först trott. Kanske krävs mer utförlig research, eller så drar projektet ut på tiden av andra nledningar. Detta resulterar i att ditt ”rimliga pris” plötsligt ger dig en betydligt lägre timlön än vad du hade hoppats på.

Därför är det viktigt att du tar mer betalt, i synnerhet om du inte tar betalt per timme. Bra kunder är beredda att betala dig för dina färdigheter, inte minst om du är att betrakta som en verklig specialist inom din nisch.

Bara för att du har lätt för att skriva – eller vad än du gör för din brödföda – betyder inte detta att du ska göra det till en billig penning. Tänk istället så här: om dina kunder själva hade kunnat utföra de uppdrag som efterfrågas hade de inte behövt anlita dig. Därför är din färdighet och din tid värdefull.

Så sätt inte ett alltför lågt värde på dig själv och därmed pris på dina produkter. Det kan vara mer lönsamt och hållbart att ha ett färre antal välbetalande kunder än ett större antal knussliga sådana.