Debut på SEO-snack

Med risk för att framstå som en riktig lantis, kommer jag här att dela med mig av mina tankar kring mitt senaste besök i Stockholm. Alla är vi olika, och jag har en personlighet som gör att jag trivs bättre på vischan och på den öppna vägen än inne i storstadens smet. Jag känner med andra ord inget behov av att framstå som en wannabe-Stockholmare utan kan gärna bjuda lite på mig själv här på bloggen. Med det sagt, har jag förmodligen sett mer av vårt avlånga land än de flesta.

Nu kör vi!

Mot Stockholm för att snacka SEO

Igår (17 maj) var det dags för ännu en upplaga av Pineberrys evenemang SEO-snack. Men faktum är att det var första gången som jag själv deltog, och det verkar ha varit ett ovanligt manstarkt mingel. Det är säkerligen nyttigt för mig som är från ”landet” att ge mig in till huvudstaden och uppleva en lite annorlunda miljö än vad jag är van vid.

Just SEO-snack var såklart inga konstigheter, det kan bäst beskrivas som en afterwork där branschkollegor samlas för att ta en öl och diskutera SEO och andra ämnen som är relevanta för oss som är verksamma i branschen. För mig som vanligtvis färdas med bil var det dock något av ett äventyr att bara ta mig till och från vår kungliga huvudstad.

Problem med tågtrafiken

Till att börja med nåddes jag under morgonen av nyheten att ett problem uppstått på rälsen norr om Stockholm, vilket innebar förseningar och inställda tåg mellan Uppsala och huvudstaden. Detta drabbade förstås mig, som skulle resa från Gävle, men inte i någon särskilt stor utsträckning. Jag anlände ca 20 minuter senare till Stockholm än planerat, men värre än så var det faktiskt inte.

På grund av att vagnsnumren inte gick att utläsa på grund av solskenet, samt det faktum att vagnarna inte stod i nummerordning, råkade jag dock hamna i fel vagn. Som tur var, var tåget långt ifrån fullsatt, och under resan ner mot Stockholm kontrollerade inte heller någon konduktör resenärernas biljetter. Så jag kunde trots allt njuta av en lugn och behaglig resa.

Väl på centralstationen i Stockholm slogs jag dock av storleken på stationen, samt av mängden människor som vällde fram i gångarna och på gatorna. Detta är någonting helt annat än det jag som småstadsbo (nåja, Gävle har numera drygt 100 000 invånare) är van vid. Jag hade dock inga som helst svårigheter att leta mig fram till det hotell där SEO-snack skulle äga rum.

Hemresan gick smidigt, när jag väl hittat stationen

På vägen tillbaka mot centralstationen senare på kvällen gick det dock sämre med navigeringen. Google Maps ritade upp en märkbart svårtydd slinga som jag hade svårigheter att följa. Vid ett tillfälle irrade jag mig faktiskt ner i tunnelbanan, men slutligen lyckades jag leta mig in till järnvägsstationen igen. Väl där gick det enklare för mig att leta reda på rätt perrong, men allt var såklart återigen betydligt mer omfattande än på Gävle centralstation.

Denna gång hittade jag genast rätt vagn i det föråldrade och sunkiga nattåg som skulle ta mig hemåt. Trött som jag var efter en lång dag, hade jag vissa farhågor om att råka somna på tåget och vakna någonstans i Norrland (tåget gick ända till Luleå), men jag lyckades hålla mig vaken och anlände till Gävle vid 01-tiden. Detta var faktiskt den första gången på länge som jag kände mig riktigt förtjust över att komma hem till Gävle igen.

Så var min upplevelse av SEO-snack

Tillbaka nu till SEO-snack. Även om SEO-företaget Pineberry är värd för evenemanget, är det långt ifrån en traditionell, uppstyrd branschträff med föreläsningar och liknande. Här har arrangören i mitt tycke träffat mitt i prick med sitt initiativ till en avslappnad tillställning där SEO:are och andra i branschen kan mingla och knyta kontakter.

Jag är långt ifrån ett socialt lejon, men hade faktiskt en riktigt trevlig kväll på det hotell där ”snacket” ägde rum. Jag fick tillfälle att bland annat träffa flera av de grabbar som arbetar på det Malta-baserade företag som jag numera på heltid skriver för. Även om det fungerar utmärkt att arbeta på distans utan att träffas, är det alltid trevligt att kunna sätta ett ansikte på de personer som man har att göra med på nästan daglig basis.

Det bjöds på många intressanta historier om såväl lyckade som mindre lyckade affärsäventyr, och jag blev faktiskt förvånad över den stora andel ”SEO-snackare” som driver olika slags affiliateverksamheter och diverse hobbyprojekt vid sidan av sina ordinarie arbeten. Å andra sidan krävs ju faktiskt ganska lite för att starta upp en affiliateverksamhet, och den passiva inkomst som en sådan ger kan komma att bli betydande med tiden.

En mångfacetterad och spretig bransch

Det är för övrigt en ganska spretig bransch som jag verkar i, det är en sak som jag ibland har funderat på. Branschen som helhet kanske bäst kan benämnas med paraplybegreppet digital marknadsföring. Detta är ett paraply som många olika slags verksamheter och befattningar kan samlas under.

För även om SEO förstås är den främsta gemensamma nämnaren, är det långt ifrån ovanligt att man som digital marknadsförare även bedriver diverse affiliatesajter och även har ett intresse för kryptovalutor. Oavsett var i världen man arbetar från, vilken typ av anställning man har och vad ens yrkestitel kallas, har våra arbeten fler likheter än vad som avslöjas av ett första skrap på ytan.