Kategorier
Digital marknadsföring

Varför är SEO viktigt för sajtägare?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett begrepp som digitala marknadsförare använder flitigt. Det är också ett modeord som företag gärna slänger sig med när de vill sälja sina produkter och tjänster. Men många företag och privata sajtägare vet inte riktigt vad det innebär och förstår inte vikten av denna optimering. Så varför är SEO viktigt för sajtägare?

Sökmotoroptimering (SEO) är ett begrepp som digitala marknadsförare använder flitigt. Det är också ett modeord som företag gärna slänger sig med när de vill sälja sina produkter och tjänster. Men många företag och privata sajtägare vet inte riktigt vad det innebär och förstår inte vikten av denna optimering. Så varför är SEO viktigt för sajtägare?

SEO står för sökmotoroptimering och går ut på att optimera en webbplats synlighet i sökmotorer. Ju mer din sajt syns i en sökmotor som till exempel Google, desto fler besökare kan sajten få från sökmotorn. Detta kallas organisk webbtrafik och är ett viktigt sätt att få besökare till en webbplats.

När besökarna väl har landat på din sajt kan du konvertera dessa till kunder eller leads. Därför är SEO viktigt för alla sajtägare – mindre som större och privata som kommersiella. Det spelar inte heller någon större roll inom vilken bransch ditt företag verkar.

Du kan ha flera olika mål med konverteringen av dina besökare. Till exempel kan du vilja att de:

  • köper en produkt eller tjänst
  • fyller i ett formulär
  • prenumererar på ditt nyhetsbrev
  • klickar sig vidare till en annan sida på din sajt
  • skapar ett konto
  • delar ditt innehåll via exempelvis sociala medier
  • installerar en app.

Alldeles oavsett vilka mål du har med din webbplats är SEO viktigt för att driva trafik till sajten.

SEO är viktigt och kostnadseffektivt

En av de stora fördelarna med att arbeta med SEO är att det är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ett varumärke. När det kommer till sökmotormarknadsföring (SEM) kan det krävas en stor marknadsföringsbudget för att kunna synas på konkurrensutsatta sökord. SEM låter dig nämligen betala för att få synas högt upp i sökmotorer såsom Google. Men denna genväg har ett pris och om din budget är liten är sökmotoroptimering ofta ett bättre alternativ. Med det sagt finns det ingen anledning till varför du inte skulle kunna jobba med såväl SEO som SEM parallellt.

SEO är dock i princip gratis – du betalar åtminstone inte för själva synligheten i sökmotorerna. Vad som istället kan kosta är konsultarvoden om du anlitar en contentbyrå eller en SEO-skribent. Men om du gör jobbet själv kan du helt kostnadsfritt driva en ofta betydande mängd trafik till din sajt.

SEO är därför ett viktigt sätt att marknadsföra en webbplats i det digitala bruset. Många digitala marknadsförare skulle till och med hävda att sökmotoroptimering är den enskilt viktigaste digitala marknadsföringskanalen. Skälen till detta är goda:

  • Det organiska söket är oftast den allra viktigaste trafikkällan för en webbplats.
  • Genom att optimera din webbplats för sökmotorer förbättrar du sannolikt även användarupplevelsen.
  • SEO är en långsiktig åtgärd som kan ta lite tid att få genomslag men vars effekt ofta varar i flera år.
  • Om du inte finns på förstasidan på kommer du troligtvis gå miste om klicket från sökningen.
Varför är SEO viktigt?

Sökmotoroptimering går ut på att öka den organiska trafiken till en webbplats genom ökad synlighet i sökmotorer. Ju högre en sajt rankar på relevanta sökord desto mer syns sajten på nätet. Den ökade synligheten ger mer webbtrafik och fler möjligheter att konvertera besökarna till kunder.

Liknande artiklar

Av Sebastian Liljegren

Frilansskribent som skriver så tangentbordet glöder. Är sällan sen med att testa nya produktivitetshacks och har bland annat fastnat för pomodorotekniken och koffeinvila. Gillar tidiga morgnar, tung styrketräning och avkopplande meditation.