Vinterdepression – hypokondri eller ej?

Många människor blir deprimerade under vintern. Detta gäller inte minst här hemma i Sverige, där dagsljuset under vinterhalvåret allt som oftast lyser med sin frånvaro. När det blir mörkt redan på eftermiddagen, och längst uppe i norr knappt blir ljust under någon tid på dygnet, drar mörkret och de korta dagarna lätt ner humöret. Så vad kan man göra för att få känna sig som sig själv igen?

Orsaker till vinterdepression

Trots att hundratusentals svenskar påstår sig lida av vinterdepression, kan det ibland kännas som att denna vinterrelaterade humörsvängning är någonting av en myt. Kanske beror vårt nedstämda humör på att vi behöver skotta bort all snö och skrapa fram bilen från det täcke av is som täcker denna, eller att vi plötsligt tvingas göra googlingar som ”dubbdäck datum”? Det finns dock vetenskapliga bevis som stödjer tanken på att årstiden kan påverka vårt humör.

De flesta forskare tror att problemet är kopplat till det sätt på vilket våra kroppar svarar på dagsljus. En teori är att det ljus som når våra ögon orsakar förändringar av hormonnivåerna i våra kroppar. Ljuset stoppar produktionen av sömnhormonet melatonin, vilket gör att vi vaknar.

När vi ställer tillbaka klockan och dagsljuset på vintern förekommer under en allt mindre del av dagarna, producerar vi högre nivåer av melatonin. Detta leder till att vi blir slöare och uppvisar symptom på depression. Om du känner dig deprimerad under vintern, är bristen på dagsljus därför en trolig förklaring till detta.

vinter träd

Så kan du motverka vinterdepression

Eftersom man antar att vinterdepression är ett tillstånd som orsakas på grund av brist på dagsljus, är det föga förvånande att lösningen på problemet inkluderar att man utsätter sig för mer ljus. Om du känner dig nedstämd på vintern bör du därför försöka vistas utomhus så ofta du kan, särskilt under ljusare dagar. Det kan även hjälpa att sitta vid ett fönster.

För vissa kan det hjälpa att fly undan den svenska vintern och ge sig av på en solsemester, men för andra kan tillståndet förvärras vid återkomsten till Norden. En annan möjlig behandling av vinterdepression är ljusterapi, vilket innebär att man sitter framför eller under en ljuskälla som genererar ett väldigt starkt ljus. Kontakta gärna din läkare för mer information om detta.

Kost och fysisk aktivitet

Viktigt att tänka på under vintern är vad man äter. Vinterdepression är nämligen ett tillstånd som kan öka begäret för sockerrika livsmedel och kolhydrater. Detta kan leda till att man ökar sitt intag av till exempel pasta, bröd och choklad. Det är dock viktigt att man istället försöker äta mycket färsk frukt och grönsaker.

En annan möjlig behandling av vinterrelaterad depression är ökad fysisk aktivitet. Genom att motionera kan man nämligen öka nivåerna av serotonin i hjärnan, vilket gör att humöret förändras till det bättre. Kan man dessutom försöka motionera utomhus, får man utöver nyttan av motionen även den nytta som det ökade dagsljuset ger.

Även om det kan kännas som att du helst bara vill sova, bör du alltså tänka på vad du äter och försöka ge dig ut och röra på dig för att motverka vinterdepressionen!