Hem » Blogg » Tips för att hantera vardagsstressen
Illustrerad man som hanterar sin vardagsstress

Tips för att hantera vardagsstressen

Stress är något vi alla upplevt i livet och det är ett fenomen som kan påverkar oss negativt och säter sig på olika sätt. Det kan hindra oss från att tänka klart och på längre sikt kan det även leda till sjukdomar. Även om känslan av stress kan kännas överväldigande i stunden, så finns det saker du kan göra för att minska den.

Tillåt dig själv att slappna av

Trots att stress kan uppstå när du har mycket att göra är det viktigt att du låter din kropp och ditt sinne slappna av. På så sätt får din kropp och hjärna vila, vilket behövs för att du ska kunna fungera och vara produktiv. Att du får tillräckligt med sömn under natten är en av de viktigaste faktorerna till att du ska kunna prestera i vardagen. Med det sagt så finns det andra sätt att ändra sinnesstämningen, här ska vi gå igenom några av dessa:

  • Spela ett mobilspel där du inte behöver tänka särskilt mycket, till exempel Candy Crush eller Hay Day.
  • Läs en lättsam bok eller bläddra igenom ett magasin.
  • Se på en film eller TV-serie.

Spela något som lugnar dig

Gillar du online spel så finns det en hel del att välja och vraka bland, tex. nätcasinon är ett bra sätt att slappna av, samtidigt som du har chansen att åka på en fin vinst. Att spela på ett casino utan registrering är både enkelt och kräver ingen vidare ansträngning. Det finns massor utav olika spel att välja bland och nuförtiden så måste alla licensierade svenska casinon erbjuda BankID tjänsten. Det är bra för att komma igång snabbt men erbjuder också säkerhet då ingen utomstående kan komma åt ens uppgifter.

Kvinna som spelar på casino i mobilen

Rensa tankarna

Det är viktigt att du kommer på andra tankar när du är inne i en stressig period – att hela tiden gå och tänka på det som stressar dig kommer inte förbättra din situation. Att ta en promenad, prata med en närstående eller meditera kan hjälpa dig att lugna tankarna. Med meditation kan det ta några gånger innan tankarna tystas, men ju mer du försöker desto enklare blir det.

Fysisk aktivitet av olika slag är ett bra sätt att komma på andra tankar, samtidigt som det minskar och förebygger stress. Träning medför också andra positiva effekter som kan behövas under en stressfull period:

  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Bättre minne
  • Ökad kreativitet
  • Stärkt immunförsvar
  • Dämpad ångest

Ge din kropp mer energi

För att orka med allt i vardagen behöver du energi. Under en period när du är stressad och har mycket att göra är det ännu viktigare att du är varsam. Som vi tidigare nämnde ger du kroppen mer ork genom att sova ordentligt. Men det är också oerhört viktigt att du äter bra och tillräckligt. Genom en varierad kost där du får i dig alla näringsämnen du behöver, ger du din kropp tillräckligt med energi för att orka med vardagen. På så sätt blir det enklare för dig att hantera vardagsstressen som kan uppstå.

Gör något för din egen skull

Som du märker finns det många olika saker du kan göra för att hantera och motverka stress. Självklart har vi alla olika sätt som fungerar bäst för oss. Oavsett om du väljer att spela sällskapsspel eller online, läsa en bok eller träffa vänner och familj är det viktigt att du gör det för din egen skull.

Liknande artiklar