SEO (Search Engine Optimization) är ett värdefullt verktyg för alla som vill nå ut med sina produkter online. Det kan vara skillnaden mellan att ingen läser dina texter till att du ligger högst upp på Google. Fortsätt läsa för att lära dig hur du kan lyckas bättre med SEO inom casinobranschen.
Några tips som får dig att tjäna mer på dina texter
Det råder hård konkurrens inom casinovärlden. Det kan vara oerhört svårt att nå ut även med en välskriven och relevant text. Om du har ett företag där du och/eller dina anställda publicerar texter om casinon är det i regel antalet klick och engagemanget som dina texter väcker som gör att du tjänar pengar på texterna.
Om ingen läser dina texter kan det alltså leda till ekonomiska bekymmer. Du behöver emellertid inte oroa dig, för i den här texten ska vi dela med oss av våra bästa SEO-tips.
Den här artikeln är skriven i samarbete med teamet på kasinoutansvensklicens.com som är en av de största jämförelsesajterna för nätcasinon utan svensk licens. Spelbolagen är listade i olika kategorier, till exempel utifrån vilka betalmetoder de tar emot, och därifrån kan du klicka dig vidare till recensioner.
På hemsidan finns det dessutom mycket allmän information om sådant som kan vara bra att veta för casinospelare. Under fliken ”nyheter” kan du även läsa om det allra senaste inom casinobranschen.
Välj lämpliga annonsörer
Sajter som skriver om nätcasinon tjänar sina pengar via annonsörer. Idag finns det många olika annonsörer att välja på. Du har bäst chans att lyckas nå ut med dina texter om du väljer annonsörer som passar till innehållet på din sida. Till exempel bör du annonsera för pokersajter om du skriver om poker.
De flesta annonsörsprogram inom casinovärlden är gratis att gå med i. Fall dock inte i fällan att gå med i alla annonsörsprogram som finns. Det är lätt att tro att det skulle generera mer trafik till din hemsida, men ett sådant överannonserande straffar sig ur SEO-synpunkt och gör att din sajt blir mindre synlig.
Satsa därför på relevanta annonsörer och program. Det är också viktigt att du samarbetar med bra och pålitliga spelbolag.
Mobilanpassa allt
Nuförtiden är det många som surfar på sina smarta mobiler. Därför är det viktigt att du tänker på att mobilanpassa din hemsida. En del av mobilanpassningen är att se till att programmera hemsidan så att den anpassar sig till storleken på skärmen som läsaren använder.
Några andra saker att ha i åtanke för mobilanvändare är designen. Se till att inte göra hemsidan för plottrig. Ha hellre några få välvalda funktioner än många. Tänk även över färgvalet, så att texten blir lätt att läsa och allt annat material också syns bra. Om du hoppar över det här steget, det vill säga struntar i att mobilanpassa din hemsida, så kan du gå miste om många läsare och potentiella kunder.
Satsa på ett högkvalitativt innehåll som engagerar
Det här är nog det viktigaste området att arbeta på om man vill nå ut till många. Om du bara producerar tråkiga och/eller oläsliga texter så kommer ju ingen att vilja läsa dem. Ditt innehåll måste vara intressant och kännas relevant för att du ska lyckas.
Dina texter bör även vara interaktiva på något sätt. Ju mer engagemang din text skapar, i form av delningar, klick och kommentarer, desto bättre. Gör det lätt att dela dina texter på olika sociala medier, till exempel Instagram eller Facebook, och gör det även gärna möjligt att kommentera texterna. Sedan behöver du bara skriva text som dina läsare känner att de bara måste läsa och dessutom dela till sina bekanta.
Dina texter behöver även innehålla nyckelord som stärker din SEO. Google har en gratistjänst, Google Keyword Planner, som kan vara en bra start för att ta reda på vilka nyckelord du ska satsa på. En annan bra tjänst, som dock kostar en liten slant, är Ahrefs.
Innehållet är så viktigt att det kan vara klokt att överväga att anlita en utbildad SEO-skribent. Ett annat alternativ är att själv utbilda dig inom ämnet. Det finns mycket information på nätet.
För att sammanfatta den här rubriken så ska du satsa på att producera innehåll som uppfyller de här kriterierna:
- Engagerande
- Interaktivt
- Välskrivet
- Relevant för dina kunder
- Innehålla rätt nyckelord
Hitta din unika nisch
Många casinosajter publicerar snarlikt material. Det skapar en stenhård konkurrens om läsares uppmärksamhet. För att stå sig mot konkurrenterna kan man då satsa på att fortsätta ge ut likadant material och anlita världens bästa (och antagligen även dyraste!) skribent. Ett annat alternativ är att skapa en unik nisch.
Du ska givetvis fortfarande sträva efter att producera engagerande och välskrivna texter. Vi menar bara att det inte alls krävs lika mycket ansträngning för att nå ut med en mer nischad, unik text. Det här gäller speciellt om du befinner dig i startgroparna.
Länka mera
En annan sak som kommer att höja din hemsidas SEO-status är länkar. Få andra sidor att länka till dina texter. Sådana länkar gör att sökmotorer uppfattar ditt innehåll som pålitligt. Det innebär att din SEO kommer att bli bättre och att dina texter kommer att hamna högre upp i rankningen.
Så se till att hitta relevanta och gedigna samarbetspartners och fråga om de kan tänka sig att länka till din hemsida, till exempel i så kallade backlink-artiklar. I gengäld kan du såklart länka till deras material.
Känn till annonsörernas erbjudanden
Annonserna inom casinovärlden handlar i princip alltid om bonusar och olika kampanjer. Läs därför på så att du vet hur casinobonusar fungerar och vad de aktuella bonusarna går ut på. Det kan låta självklart, men det finns redan så mycket att tänka på när man ska försöka driva ett företag att det är lätt att glömma vissa saker.
Lär dig varje aspekt av vad spelbolagens erbjudanden innebär. Vad free spins är, hur cashback fungerar, med mera. Det här är viktigt eftersom det skapar trovärdighet för din sida som leder till att annonsörerna litar på dig och gärna vill samarbeta med dig.