Har du problemet att dina blogginlägg får väldigt få, om ens några, sidvisningar? Om du har fyllt din blogg med insiktsfulla och fantastiska inlägg men ändå inte får någon trafik värd namnet bör du haja till.
Det är fullt förståeligt att trafiken till din blogg är minimal om du bara har bloggat i några dagar eller veckor. Men om det snarare rör sig om månader eller år är risken stor att du tappar tålamodet. Så varför läser ingen dina artiklar?
Det kan finnas flera orsaker till att ingen hittar din blogg:
- Du marknadsför inte innehållet på din webbplats i sociala medier och andra kanaler.
- Din hemsida är för långsam och/eller inte optimerad för sökmotorer.
- Du har inte gjort din hemläxa och tagit fram en bra innehållsstrategi.
I detta blogginlägg kommer jag att fokusera just på innehållsstrategi, eller närmaste bestämt en beståndsdel i denna: sökordsanalysen.
Därför är sökordsanalysen A och O
Det är viktigt att du bygger din webbplats kring ett specifikt ämne. Detta för att du ska kunna locka en målgrupp som tilltalas av ditt innehåll och inte är alltför spretig. För om du publicerar blogginlägg på en rad olika ämnen riskerar du att förvirra dina läsare och få dem att tappa intresset för din blogg.
Det är här som innehållsstrategin kommer in i bilden. Du behöver en strategi för vad du ska publicera på din blogg samt hur och när du ska göra detta. Och det är extremt viktigt att du inte skriver i blindo och bara hoppas att besökarna hittar just din blogg i det digitala bruset.
Därför behöver du göra lite efterforskningar kring vad din målgrupp faktiskt är intresserade av och söker efter på nätet. Vilka ämnen intresserar dem och vilka specifika sökord använder de sig av i sökmotorer? Gör en ordentlig sökordsanalys och ta fram ett antal nyckelfraser att bygga dina inlägg kring.
Med sökordsanalysen på plats behöver du även skapa ett schema för när dina olika artiklar ska publiceras. Det är viktigt att du håller dig till detta schema och konesekvent publicerar innehåll för din lojala läsarskara att ta del av.
Börja i rätt ände och håva in läsare till bloggen
Att identifiera ett förbättringsområde är det första steget till förbättring. Nu när du sannolikt har kommit fram till att din innehållsstrategi i allmänhet och sökordsanalys i synnerhet kan förbättras, är det lätt att hitta en lösning på problemet. Så se till att inte snåla med den tid som du lägger på denna del av ditt bloggande – det kommer löna sig att satsa mer resurser på den analys som bör göras innan du sätter igång och skriver dina inlägg.
Avslutningsvis vill jag även påminna om att du inte bör vara rädd för att investera i din blogg. Oavsett om du satsar resurser i form av tid och/eller pengar är sannolikheten stor att din satsning kommer att löna sig sett ur ett lite längre tidsperspektiv. Oddsen för att din blogg blir framgångsrik ökar dessutom om du prioriterar analysarbetet och även förstår att sittfläsk och tålamod är viktiga framgångsfaktorer!