Bra kosttillskott för aktiva personer

Alla som är seriösa med sin träning, oavsett om det rör sig om styrketräning eller någon annan form av fysisk aktivitet, har säkert vid fler än ett tillfälle övervägt att ta något slags kosttillskott. Genom att tillföra kroppen ämnen via tillskott utöver de näringsämnen som vi får i oss genom den ordinarie kosten, kan vi få ut det mesta av vår träning och kosthållning. Men vilka kosttillskott bör man som aktiv person ta?

Om ditt mål är att bli så stork och stark som möjligt, bör du överväga att testa följande kosttillskott:

Kreatinmonohydrat

Kreatinmonohydrat är ett kosttillskott som främjar muskeluppbyggnad och muskelstyrka. Det är ett väldigt säkert och välstuderat tillskott vars effekter det finns gott om evidens för. Långvarig användning av kreatin kan i regel förhöja din styrka och prestanda med cirka 5-15 procent.

Glutamin

Glutamin är ett ämne som skapas i människokroppen när glutaminsyra bryts ner och binder samman med kvävehaltiga ammoniakmolekyler. Uppskattningsvis en tredjedel av all kväve som utvinns i samband med nedbrytning av protein transporteras i kroppen i form av glutamin. Glutamin kan även brytas ner för att återsyntetisera glutamat, så glutamin är en viktig källa för kväve och ammoniak.

Glutamin är involverat i regleringen av proteinsyntesen och nedbrytningen av protein. Det har dock fler funktioner, inte minst för oss som regelbundet tränar – det främjar tarmhälsan, spelar en viktig funktion för kroppens syrebalans, förbättrar muskeltillväxten vid träning och främjar återhämtningen efter träning.

Även om vi får i oss glutamin via kosten, finns det vissa fördelar med att ta glutamin som ett kosttillskott. Detta bland annat då en del av aminosyran går till spillo då vi tillagar vår mat. Att då tillföra kroppen extra glutamin är ett bra sätt att säkerställa ett adekvat intag av ämnet.

Koffein

Koffein är förmodligen det mest använda stimulerande medlet i världen, och det finns goda skäl till detta. Det har gång på gång visat sig vara till hjälp vid såväl uthållighetsaktiviteter som högintensiva sådana. Det är dock lite oklart huruvida det har en direkt effekt på styrkeutvecklingen.

BCAA (grenade aminosyror)

Om du styrketränar finns det förmodligen ingen anledning att inte ta BCAA under träningspasset. Förutom att shakes och drycker med BCAA smakar väldigt gott, kan du genom att dricka dessa under träningspasset påskynda återhämtningen och musklernas återuppbyggnad efter hård träning.

Vassleprotein

Vassleprotein är ett protein som kroppen snabbt kan ta upp, vilket gör det till ett optimalt tillskott att ta efter träningen. En shake med vassleprotein kan förbättra musklernas förmåga att återhämta sig efter ansträngande träning. Konsumtion av vassleprotein har också visat sig kunna stimulera muskelproteinsyntesen mer än andra slags proteiner såsom soja och kasein.

Fiskolja

Fiskolja är en utmärkt källa till omega-3-fettsyror, vilka främjar kroppen på en mängd olika sätt. Vi som styrketränar tar ofta omega-3 för dess antiinflammatoriska och antioxiderande egenskaper. Vid intensiv träning kan mikroskopiska skador uppstå i muskelfibrerna, vilket leder till muskelskada och inflammation. Viss inflammation är förvisso önskvärd vid träning, men alltför mycket av denna vara kan fördröja återhämtningsprocessen efter ett träningspass. Därför bör du ta fiskolja med omega-3.

Fler utmärkta kosttillskott

Utöver de kosttillskott som jag har nämnt ovan, använder många aktiva personer andra slags tillskott såsom citrulinmalat, nitratrika livsmedel såsom rädisor, rödbetor och granatäpplen, samt andra kosttillskott. Jag har dock valt att avgränsa mig till några av de mest beprövade och bevisat effektiva tillskotten vid framtagningen av denna text.