Att du inte har tid är en dålig ursäkt

”Jag har inte tid.” Detta är en fras som vi alla har använt oss av vid fler än ett tillfälle. Det är en allmänt accepterad ursäkt för att avstå från diverse aktiviteter, men i själva verket är det en riktigt dålig sådan! I detta blogginlägg kommer jag förklara varför.

Till att börja med kan jag nämna att ursäkten är som kryptonit för vår produktivitet. Om och om igen hör man människor finna ursäkter till varför de inte kan ta sig i kragen på olika sätt, till exempel när det kommer till att öka sin produktivitet. Det kan vara allt från att man skyller på att man ”inte är en strukturerad person” till att ens chef ”gör det omöjligt att vara mer produktiv”. Det är väldigt lätt att klandra andra, men faktum är att du bara har dig själv att skylla.

Sanningen är nämligen den att det inte finns några bra ursäkter för att inte vara mer strukturerad eller mer produktiv. Dessa egenskaper är någonting vi väljer att stoppa i vår personliga verktygslåda – det är inget som förvärvas varken grundskolan eller på universitet. Vi väljer själva att antingen vara strukturerade eller inte.

Ett vanligt problem

Ett vanligt problem är att det tar tid att bli strukturerad och produktiv. Det är mer lockande att se det senaste avsnittet av Game of Thrones än att ägna en timme åt att strukturera upp sin vardag eller åt att öka sin produktivitet. Det är väldigt lätt att hitta en ursäkt till att inte göra något, medan det generellt sett är desto svårare att motivera sig till att göra någonting.

Det är dock precis detta som skiljer produktiva och strukturerade människor från resten. Människor som är väldigt produktiva finner anledningar till att vara produktiva. De vill inte prestera på en medelmåttig nivå eller att vid ett senare tillfälle behöva gottgöra för den tid som har gått till spillo. De låter sig därför inte distraheras från uppgiften framför dem.

Istället för att spendera hela kvällen i soffan med att slötitta på TV, finner dessa människor det mer tillfredsställande att få saker gjorda. Genom att på ett effektivt sätt utföra sina uppgifter får de ändå tid till att se ett par avsnitt av sin favoritserie. Skillnaden är att de inte känner att de har skjutit upp det som skulle gjorts – de känner sig istället belåtna med det arbete som har utförts.

Du prioriterar annorlunda

Alla har vi lycka mycket tid till vårt förfogande – lika många timmar på dygnet, lika många dygn per vecka, lika många veckor på året o.s.v. Våra prioriteringar ser dock väldigt annorlunda ut. Det är därför inte sant att du inte har tid att träna på gym, äta mer hälsosamt, lära dig någonting nytt, ta en universitetsexamen vid sidan av ditt heltidsarbete etc.

Var därför ärlig mot dig själv och din omgivning – säg att du har andra prioriteringar, istället för att hävda att du inte har tid. Genom att byta perspektiv och börja tänka på detta sätt kan du börja se dina prioriteringar som de faktiskt ser ut:

  • ”Jag skulle gärna träna, men jag har inte tid” blir ”Träning är inget jag prioriterar.”
  • ”Jag hade velat äta mer hälsosamt, men har inte tid att laga mat” blir ”Jag prioriterar inte att äta hälsosamt.”
  • ”Jag har inte tid för högre studier” blir ”Jag prioriterar annat än att studera”.

Plötsligt inser du vilken dålig ursäkt du har för vana att använda. Verkligheten kommer ikapp.

Vilka är dina prioriteringar?

Vi har 24 timmar per dygn, 168 timmar per vecka. Ditt sätt att spendera din tid bestäms utifrån dina prioriteringar, oavsett om du håller med om detta eller ej. Se till att göra det mesta av din tid! Du skulle bli förvånad om du visste hur många timmar du kan frigöra genom att ägna mindre tid åt oviktiga saker för att istället fokusera på de saker verkligen betyder något för dig.

Så vad ägnar du din tid åt? På samma sätt som man kan få värdefulla insikter om sin kosthållning genom att föra matdagbok, kan man genom att anteckna hur man spenderar sin tid få en ögonöppnare. Se därför till att dela in de kommande dagarna i block om 30 minuter och ta reda på vad du egentligen gör med ditt liv. Hur mycket tid spenderar du till exempel åt att titta på TV, slösurfa eller vara aktiv på sociala medier? Du kommer sannolikt att bli förvånad av resultatet.

Bestäm dig sedan för vilka dina prioriteringar är. Fokusera hellre på ett fåtal saker som du verkligen bryr dig om. Därefter kan du börja vidta åtgärder för att säkerställa att du och dina prioriteringar drar åt samma håll. Först då kan du börja röra dig bort från ”den mediokra massans träsk”, mot en ny nivå av personlig utveckling och ökad produktivitet.