3 tips för dig som behöver ett företagslån

Jakten på ett bra företagslån kan vara en såväl frustrerande som stressfylld process. Du kan behöva fylla i långa ansökningsformulär och skicka in mängder med information om ditt företag, och i slutändan kan din ansökan ändå resultera i ett avslag. Detta kan vara svårt att hantera som företagare, inte minst då hela ditt företags framtid hänger på dess ekonomi. Oavsett om ditt företag är helt nybakat eller väletablerat kan du vara i behov av ett lån för att kunna göra investeringar eller betala leverantörsfakturor.

Det är ingen hemlighet att det är enklare för framgångsrika företag att beviljas företagslån, men faktum är att det finns vissa åtgärder du kan vidta för att öka sannolikheten att din ansökan blir beviljad. I detta blogginlägg bjuder jag på tre konkreta tips för dig som är i behov av ett företagslån.

1. Välj rätt långivare och produkt

Detta tips kan framstå som någonting självklart, men det finns en hel uppsjö med finansiella produkter och långivare på marknaden att välja mellan när det kommer till företagslån. Att jämföra alla dessa kan vara en tidsödande och förvirrande process. Du bör därför använda dig av en jämförelsetjänst som jämför företagslån åt dig. Du slipper då själv gå igenom alla långivare och finansiella produkter och syna dessa i sömmarna. Varför göra det svårare än vad det behöver vara?

2. Bygg en lönsam verksamhet

Att få sin företagsverksamhet att frodas snarare än att bara finnas är en utmaning som alla företagare står inför. När en långivare gör en bedömning av huruvida det är värt risken att låna ut pengar till ett företag, tittar långivaren inte bara på företagets resultaträkning och balansräkning. En lika viktig faktor för ditt företags kreditvärdighet är huruvida det bedöms kunna generera inte bara en stril med pengar, utan en stadig intäkt med ett solitt pengaflöde. Ju mer stabilt ditt företags pengaflöde är, desto mindre riskfyllt anses det vara för långivaren att låna ut en summa pengar till ditt företag.

För att hålla det positiva resultatet på en jämn och hög nivå, behöver du lära dig konsten att förhindra att din utgiftssida dränerar dina tillgångar och samtidigt hitta vägar att öka din intäktssida. Du kan göra detta genom att till exempel utöka företagets kundbas, öka antalet återvändande kunder eller höja priserna. Du bör dock vara försiktig med att öka priserna alltför mycket, det gäller att göra en bra avvägning och balansera priset utifrån tillgång och efterfrågan!

3. Skaffa en tidsmaskin

Ju längre ditt företag har varit verksamt, desto mer data finns tillgänglig för långivare att analysera. De flesta kreditgivare vill att du tillhandahåller information åtminstone sex månader bakåt i tiden (ibland till och med upp till två år), även om de tre senaste månaderna är de allra viktigaste. För ett uppstartsföretag ligger därför företagets ålder dig i fatet när du ansöker om företagslån och det är här ditt behov av en tidsmaskin kommer in i bilden.

Om du inte kan snabbspola bandet framåt behöver du dock inte oroa dig. De flesta nystartade företag har svårare att beviljas lån, men sannolikheten att det finns en långivare på marknaden som matchar dina behov är stor!